• يکشنبه ١٦ مهر ١٤٠٢-١١:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٦٠١
شمس‌احسان تأکید کرد:3-181

ضرورت سنجش میزان تحقق اهداف شهر دوستدار کودک شهر تهران

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به ارزشمندی و اثربخشی اقدامات در خصوص تحقق شهر دوستدار کودک، بر ضرورت سنجش میزان تحقق اهداف شهر دوستدار کودک در شهر تهران، تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، زهرا شمس‌احسان، عضو شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتاد و یکمین جلسه شورا در تذکر پیش از دستور خود با تأکید بر ضرورت سنجش میزان تحقق اهداف شهر دوستدار کودک در شهر تهران اظهار داشت: در دهه های اخیر از منظر محتوایی، تلاش‌های ارزشمندی در زمینه تحقق جنبه‌های قانونی و برنامه محور شهر دوستدار کودک صورت گرفته است.
شمس‌احسان اضافه کرد: برای مثال مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری با عنوان "الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک" تاریخ 16/۰۶/۱۴۰۰حقوق کودکان در برخورداری از فضاهای شهری امن، ایمن و محیط‌های شاد برای بازی و پرورش خلاقیت را به رسمیت می‌شناسد. 
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: اما به نظر می‌رسد از منظر فرایندی و عملیاتی هنوز با رسالت و اهداف راستین شهر دوستدار کودک فاصله داریم. زیرا فضاهای شهری امروز به طور کامل پاسخگوی نیازهای کودکان نبوده‌اند.   
وی افزود: به طور کلی دوران کودکی قوام بخش احساسات دیرپای کودکان نسبت به ادراک محیط پیرامون است که به شکل جدی با فضایی که در آن زیست می شود؛ در هم تنیده است. لذا برای کودکان، آن نوع از محیط شهری دلپذیر است که سرزندگی، مراقبت، کنجکاوی، فعالیت، شور و نشاط را فراهم سازد. 
شمس‌احسان ادامه داد: فضای شهری مطلوب و مناسب کودکان، فضایی است که امکان لمس و تجربه را به کودکان می‌دهد و نه تنها کودکان را طرد نمی‌کند؛ بلکه ضمن سادگی، در دل خود فضاهای متعدد و ویژه‌ای را برای حضور و مشارکت فعالانه آنها دارد.
وی با بیان اینکه آرمان ما زیست‌پذیر کردن شهر برای تمام گروه‌ها است؛ گفت: شهر دوست‌دار کودک به ذاتِ خویش، پرورنده است و ما با گام برداشتن در این مسیر، منتهای اثربخشی  غیرمستقیم خود در ساحات تربیت را رقم خواهیم زد‌. 
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: با عنایت به تقارن روز کودک و ضرورت فراهم شدن فرصت‌هایی از قبیل بازی، فعالیت، سرزندگی و تجربه در ابعاد مختلف ذهنی، حسی، جسمی توسط کودکان در شهر، از شهردار تهران انتظار می‌رود این رویکرد را هم راستا با ابعاد خانواده محور پیگیری نماید تا جایی که کودک در شهری فراگیر و دامن خانواده بتواند از زیست پذیری شهری بهره‌مند شود؛ همچنین گزارش منسجم از میزان تحقق اهداف شهر دوستدار کودک شهر تهران در صحن شورا ارائه کند.

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: